Διεθνή Projects- Ενώνοντας τον Κόσμο μέσω της Εκπαίδευσης

Ευ-και-ρί-α η (ουσ.) :  σύμπτωση κατάλληλων συνθηκών, ευνοϊκών περιστάσεων που επιτρέπουν την πραγματοποίηση ενός σκοπού: β. δυνατότητα ή κίνητρο που δίνεται σε κάποιον για να πετύχει κάτι. • Η  παρούσα ευκαιρία θα λειτουργήσει ως κίνητρο στην δραστηριοποίηση της ομάδας. Παρ’ όλο που είναι πιθανόν να υπάρχουν κρυμμένες, ανεκμετάλλευτες ή χαμένες ευκαιρίες είναι επίσης γεγονός ότι σε ισχυρές κοινωνίες παρουσιάζονται εξαιρετικές ευκαιρίες για ανάπτυξη, πρόοδο και δημιουργικότητα. Σε ένα περιβάλλον μάθησης τέτοιου είδους ευκαιρίες κυριαρχούν, καθοδηγώντας και διαμορφώνοντας τις δράσεις της ομάδας και εμπλέκοντας όλους τους συμμετέχοντες.

Γενικά, η γλώσσα που συνηθίζουμε να χρησιμοποιούμε ως εκπαιδευτικοί, αφορά την σχεδίαση μαθημάτων, τις ασκήσεις (διαδραστικές και μη), την αξιολόγηση και τις εργασίες για το σπίτι. Κι όμως, αυτή η γλώσσα υπεραπλουστεύει την δουλειά των πραγματικά μεγάλων Δασκάλων και κρύβει εντελώς το νόημα αυτού που πραγματικά κάνουμε. Δημιουργούμε ευκαιρίες για τους μαθητές μας: ευκαιρίες να διαδράσουν, να εξερευνήσουν, να προκαλέσουν τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις, να εμβαθύνουν, να βρουν το νόημα, να σκεφτούν- με λίγα λόγια ευκαιρίες να μάθουν.

Βεβαίως, είναι σημαντικό να ληφθεί υπ’ όψη το επιδιωκόμενο τελικό αποτέλεσμα, όμως πόσο πιο ουσιαστικό είναι ο προβολέας να πέσει στην διαδικασία που παράγει αυτό το αποτέλεσμα. Προκαλεί την σκέψη; Ενθαρρύνει την δημιουργικότητα; Αναπτύσσει δεξιότητες επικοινωνίας σε πραγματικές συνθήκες; Πώς θα γίνει διαχείριση των πόρων, της πληροφορίας και της γνώσης ώστε να παραχθεί η γλώσσα ρεαλιστικά και αυθόρμητα; Προσφέρει ευκαιρία για εμπειρία μάθησης που θα αποδειχθεί χρήσιμη σε έναν πολίτη του 21ου αιώνα;

Ζούμε πλέον σε μια παγκόσμια κοινότητα. Οι επαγγελματικές -και όλο συχνότερα και οι προσωπικές- σχέσεις μπορεί να δημιουργηθούν και σε απευθείας σύνδεση. Η νέες διαδραστικές τεχνολογίες μας δίνουν την δυνατότητα να επιτύχουμε τους στόχους μας στην τάξη της δεύτερης γλώσσας με τρόπο που εστιάζει και στην δημιουργική διαδικασία και την αυθεντική παραγωγή γλώσσας: τα Διεθνή Projects.

Μερικά μόνο από τα πλεονεκτήματα που προσφέρουν σε εκπαιδευτικούς και εκπαιδευομένους

  • βελτίωση της ικανότητας συνεργασίας και επικοινωνίας και μάλιστα σε διεθνές επίπεδο
  • ανάπτυξη δεκτικότητας σε διαφορετικές κουλτούρες
  • η συνεργατική μάθηση μέσω της τεχνολογίας και του διαδικτύου ελκύει γιατί μιλά στην φυσική «γλώσσα» της εποχής, αυτή της τεχνολογίας
  • η συχνή επαφή με συνομήλικους μετατρέπει το μάθημα σε ανάγκη επικοινωνίας, κινητοποιώντας τους μαθητές να αναλάβουν την ευθύνη της εκπαίδευσης τους (Siemens, G. & Downes, S., 2005)
  • είναι κατάλληλα για οποιοδήποτε επίπεδο και γλώσσα
  • η θεματολογία είναι άπειρη και μπορεί να επιλεγεί ανάλογα με την διδασκόμενη ύλη
  • προετοιμάζουν Πολίτες του Κόσμου

Η δεκτικότητα στην αλλαγή, η κριτική σκέψη, η αναλυτική ικανότητα, η αποτελεσματική επίλυση περίπλοκων προβλημάτων, η αβίαστη συνεργασία με ομάδες σε τοπικό και διεθνές επίπεδο και φυσικά ο ψηφιακός γραμματισμός- η γνώση και η ευχερής χρήση online εφαρμογών αποτελούν βασικές δεξιότητες ώστε οι πολίτες του μέλλοντος που πλάθονται τώρα, να μπορέσουν να ευημερήσουν στο μέλλον που είναι ήδη εδώ! Πόσο θα τους βοηθήσουμε όταν, ως Δάσκαλοί τους, δώσουμε το παράδειγμα ανοίγοντας το παράθυρο της στάσης μας και της τάξης μας στον κόσμο παίρνοντας μέρος σε ένα Διεθνές Project!

Πόσο τυχεροί είμαστε, σαν εκπαιδευτικοί και σαν άνθρωποι που ζούμε σε αυτή την γεμάτη προκλήσεις- άρα και ευκαιρίες- χρονική στιγμή. Απλά ας το θυμόμαστε:

Ο πιο σίγουρος τρόπος να προβλέψεις το μέλλον είναι να το σχεδιάσεις….και αυτό ισχύει και στην εκπαίδευση.

Αναρωτιέστε για το επόμενο Global Project; Unite for Literacy in Greek, ένα project για την προώθηση της φιλαναγνωσίας και της Ελληνικής γλώσσας παγκόσμια!

Πώς λειτουργεί ένα global project και πως μπορεί κανείς να συμμετάσχει;  Μάθετε περισσότερα στην παρουσίαση της κ. Κυρικάκη στα συνέδρια  TESOL Greece 2018, στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *